tisdag 22 juni 2010

Veterinärbesök och lugna kvällar

Nu har jag inte bloggat på ett tag, eftersom jag har varit sååå trött på kvällarna efter jobbet. När Farmor börjar klaga på att bloggen inte uppdaterats så är det dags ;) Det är så skönt att kunna vara lugn i sinnet på dagarna när jag jobbar eftersom jag vet att Natta är hemma med Leche och att han har det hur bra som helst. Det är jätteskönt! Idag har Natta och Leche varit ute och fikat i solen och haft det gött :)




Sedan sist har jag fått hjälp av Jill att klippa Leches klor. Har hittills bara gjort det själv, och det har gått sådär. Nu gjorde vi så att Jill höll i hans ben så att han inte sprattlade så mycket medan jag höll i tassen och klippte klon. Eftersom Jill hjälpte mig att hålla honom kunde jag nu ge honom en godisbit efter varje klo, vilket jag har velat göra hela tiden men inte kunnat göra eftersom jag bara har två händer :) Jag märkte redan efter ett par klor att han blev mycket lugnare när han märkte att han skulle få godis efter varje klipp. Underbart! Ett par gånger till med hjälp av någon så kanske det kommer gå utan problem att göra det själv senare.




Vad har vi mer gjort... Jo, i lördags åkte jag och Leche buss till Ystad där vi blev hämtade av mamma. Vi åkte till Abbekås och såg på bröllop med champagne, jordgubbar, kex, ost, varmrökta räkor.. Mmmmmm :) Leche tyckte det var väldigt skoj med prinsessbröllop på TV ;)

Idag har vi faktiskt varit hos veterinären. Jag bokade tid för ett tag sedan på Lundabygdens Djursjukhus på Gastelyckan. Originaltanken var nog att jag ville skapa en positiv association för Leche att komma till veterinären utan att faktiskt ha ont. Sen har han haft ganska rinniga ögon, och dragit rumpan i golvet ett par gånger, så jag ville kolla upp det också. Ett par dagar efter att jag hade bokat tid hos veterinären började han lyfta på höger bakben ganska mycket när han gick, som att han inte ville gå på det, men utan att uttrycka att han hade ont. Han har även en liten bula på huvudet Så det var skönt att få kolla upp allting.

Resultat:

Ögonen
  • Veterinären tyckte att jag skulle avvakta och se hur det blev när han blev lite äldre. Hon sa att rinniga ögon inte alls var ovanligt för Chihuahuor, och att det var bättre att se hur det blev när han blev äldre för att se om man ville göra något åt det eller om man skulle låta det vara. Hon sa också att det inte var någon fara om ögonen inte hade var i sig.

Rumpan
  • Hon tömde hans analsäckar, men hon tyckte det var väldigt svårt eftersom han var så liten. Jag ska avvakta och se om det hjälpte, annars sa hon att det kanske var mask (trots att han är avmaskad) eller parasiter. Men som sagt, nu ska jag avvakta och se om det hjälpte att tömma säckarna. Om det inte blivit bättre skulle jag komma på återbesök.

Benet
  • Förmodligen var det överansträngning trodde hon. Hon kände på benet och knät, och ingenting kändes onormalt vilket var skönt att höra eftersom många Chihuahuor har knäproblem. Så, hon sa att han skulle vila mycket, inte gå alls långt. Om det inte blivit bättre inom tre veckor skulle jag höra av mig igen.

Skallen
  • Bulan som jag har tyckt att han haft en bit bakom fontanellen (har inte varit säker på att det är en bula eller inte) visste hon inte alls vad det var. Hon sa att hon inte hade någon erfarenhet av just Chihuahuor, och att deras skallar var lite speciella. Hon sa att det kunde vara att han hade slagit i huvudet och i sådana fall skulle bulan gå ner på två veckor eller så. Annars var hon lite orolig att det kanske skulle vara vattenskalle. Diana, har du koll på hur det ser ut med vattenskalle? När Nikki har slutat löpa och vi ses så kan du ju titta på den där bulan..

En sköterska tog även tempen på Leche, vilket han tyckte var lite småobehagligt men inte alls så jobbigt som jag trodde att han skulle tycka. Jätteskönt! Han var 38,4 grader varm, vilket var helt normalt. Vi vägde också honom, och han vägde ca 1600 gram. Kanske var den vågen och mammas köksvåg olika kalibrerade, men om inte så har Leche gått upp 100 gram på en dryg vecka! Duktig pojke :)



Leche vill leka med den tomma leverpastjeburken, men vågar inte riktigt. Knäppis :)

Just det! Innan vi gick till veterinären blev vi avsläppta av Nattas pappa på djuraffären på Dalbyvägen, där jag letade efter en sele till Leche. Jag fick hjälp av en tjej i affären, och vi provade flera olika modeller och storlekar, men ingen satt bra. De var för stora och hade fel proportioner, så att de kom för långt ner på hans ben. Om någon vet var man kan få tag i en bra sele till en pyttechihuahua så vore det bra att få veta :)

2 kommentarer:

  1. Vad söt han är när han leker med burken hahah!

    Ang. bulan på huvudet.. ursäkta men vad var det för veterinär?? Vattenskalle? Hon skulle nog stannat vid att som inte kan så mkt om deras huvud. Ja jag kan då säga att ngn vattenskalle visar sig inte genom en liten bula, antingen har han slagit sig el så är hans skelet uppbyggt så, svårt att säga då jag inte har sett det. Får kika på den när vi ses.

    Skönt att det mesta var bra ialla fall. Att valpar kasar på rumpan tycker jag är ganska vanligt faktiskt utan att det behöver bero på ngt. Kan vara tristess just den stunden. Att tömma analsäckarna så tidigt när där knappt är ngt tror inte jag är så bra. Hoppas du slipper hålla på med det sen.

    Oj nu blev jag långrandig.. :)

    Ha det och pussa på prins Leche <3

    Kram Diana

    SvaraRadera
  2. Nej, det kändes inte så jättebra hos den veterinären. Vi var på djursjukhuset i Lund. Många saker jag frågade om och uppmärksammade visste hon ingenting om, och hon drog lite slutsatser som jag tyckte kändes konstiga. Samtidigt så tyckte jag väl när jag var där att hon måste ju veta.. Så nästa gång vi ska till veterinär ska jag prova någon annan.

    Hur är det med Lemmy? Och de andra?

    Kram!

    SvaraRadera